Strony na urządzenia mobilne

Czym są strony na urządzenia mobilne i jak działają? Kilka słów o takich witrynach powinno nieco rozjaśnić temat nawet największemu laikowi.
Zacznijmy od początku, cofnijmy się w historii stron na urządzenia mobilne. Pierwsza witryna mobilna powstała w protokole WAP, aż 16 lat temu, w 1998 roku. Od tego czasu rozwój technologii i wzrost wymagań użytkowników, którzy z czasem chcieli mieć coraz większy dostęp do sieci gdziekolwiek się znajdą spowodował, że ruszyła lawina koncepcji i rozwiązań prowadzących do jak najlepszego odbioru na urządzeniach mobilnych. Wspomniany protokół wielokrotnie ewoluował, aż w końcu odszedł w zapomnienie w chwili, kiedy niemal każdy telefon wprowadzany na rynek wyposażony zostawał w przeglądarkę internetową.

Oczywistym jest, że na smartfonie czy tablecie możemy bez przeszkód odwiedzić stronę internetową w tradycyjnej wersji, jednak doskonale wiadomo, że jest ona niewygodna w użytkowaniu, ładuje się wolniej i wymaga wiele cierpliwości do odnalezienia informacji której potrzebujemy. Statystycznie, porażająca większość odwiedzających taką stronę rezygnuje widząc, że nie jest dostosowana do ich urządzenia.
Responsywna strona na urządzenie mobilne pozbawiona jest wspomnianych utrudnień w dostępie. Wyświetla się szybko, nie przejawia problemów z czytelnością i jest intuicyjna dla odwiedzającego. Wszelkie ważne dla nas informacje zwykle wyeksponowane są w przystępny sposób (najczęściej widoczne są od razu po wejściu na stronę).
Strona dostosowując się do urządzenia, zwykle zmienia swój wygląd i zawartość, jednak adres URL zawsze pozostaje niezmienny. Niezaprzeczalną zaletą takiej strony jest fakt, że treść zostanie odpowiednio wyświetlona niezależnie od tego na czym ją otworzymy (choć od twórców wymaga to czasu i dużych nakładów pracy, z racji testów na wielu wersjach mobilnych narzędzi oraz różnych przeglądarkach). Strona taka, jako że bardziej czasochłonna jest oczywiście droższa w wykonaniu. Do zalet, dla właściciela takiej strony możemy zaliczyć również fakt, że responsywne witryny posiadają jeden system zarządzania treścią oraz jeden kod śledzenia przez Google Analytics.

Dla przedsiębiorcy ważne jest, by docierać ze swoją ofertą do coraz szerszego grona klientów. Ograniczenie się do przedstawienia swojej oferty jedynie użytkownikom komputerów desktopowych znacznie zmniejsza grono potencjalnych zainteresowanych. W czasach gdy, według statystyk, prawie połowa użytkowników telefonów komórkowych to właściciele smartfonów stale korzystający z internetu, możemy sobie wyobrazić jak rozwinęłaby się popularność oferty gdyby dotrzeć również do tych osób. Krótko mówiąc ludzie chcą korzystać z internetu w każdym miejscu i czasie, nie wystarcza im komputer w domu czy pracy. A zaradny przedsiębiorca, chcący zwiększać swoje dochody i grono klientów, powinien pójść za ciosem i do strony internetowej, stworzyć również jej wersję mobilną, która ma szanse poprowadzić jego działalność w nowym, interesującym kierunku.
Najlepszą zatem alternatywą jest stworzenie strony w technologii responsive web design, o czym pisaliśmy już wcześniej.

Udostępnij: