iStock_000054275826_Large

Strony responsywne a strony mobilne

Strony na urządzenia mobilne wbrew pozorom bardzo różnią się od stron responsywnych. Wiele osób myli te pojęcia, a nawet używa ich zamiennie, nie zdając sobie sprawy ze znaczących różnic. Krótko mówiąc, strona responsywna to taka, która dostosowuje się do urządzenia z którego korzystamy. Bez przeszkód wyświetlimy ją na smartfonie, jak i na wielocalowym monitorze w full HD.

Strony responsywne – charakterystyka

Strona responsywna dostosowując się do urządzenia, zwykle zmienia swój wygląd i zawartość, jednak adres URL zawsze pozostaje niezmienny. Niezaprzeczalną zaletą takiej strony jest fakt, że treść zostanie odpowiednio wyświetlona niezależnie od tego na czym ją otworzymy (choć od twórców wymaga to czasu i dużych nakładów pracy, z racji testów na wielu wersjach mobilnych narzędzi oraz różnych przeglądarkach). Strona taka, jako że bardziej czasochłonna jest oczywiście droższa w wykonaniu. Do zalet dla właściciela takiej strony możemy zaliczyć również fakt, że responsywne witryny posiadają jeden system zarządzania treścią oraz jeden kod śledzenia przez Google Analytics.

Co do stron na urządzenia mobilne, różnic między nimi a tradycyjnymi witrynami znajdziemy o wiele więcej. Strona taka powstaje myślą wyłącznie o użytkownikach smartfonów, tabletów czy czytników. Zwykle wygląda zupełnie odmiennie od swojej „strony matki” na ekranie komputera. Dedykowana całkiem innej grupie użytkowników, jest całkowicie dostosowana do nich (jednak chętni powinni mieć bez problemu dostęp do odnośnika kierującego na tradycyjną wersję witryny). Automatycznie rozpoznawanie z jakiego urządzenia korzysta użytkownik, sprawia że strona błyskawicznie dostosowuje się do niego i ładuje dużo szybciej niż strona responsywna.

Adres strony ulega zmianie, zwykle poprzedzony zostaje literą ‚m’.

Dla właściciela takiej strony różnice również są istotne. Kiedy decydujemy się na mobilną stronę WWW musimy liczyć się z faktem, że będziemy korzystać z dwóch różnych paneli zarządzania, a nowe treści będziemy musieli dodać w obu. Witryna taka, co istotne, jest szybsza w wykonaniu (istnieje już szereg gotowych szablonów) i tańsza niż strona responsywna, nie jest to bez znaczenia, zwłaszcza kiedy konkurencja zaczyna działania na polu urządzeń mobilnych. Kolejną z wad o jakich musimy bez wątpienia wspomnieć, jest dodatkowy kod śledzenia Google Analytics, praktycznie strona mobilna jest całkiem inną witryną niż tradycyjna, stąd nie ma możliwości podpięcia jednego kodu pod obie wersje.

Reasumując, nie możemy powiedzieć, jakiego wyboru lepiej dokonać. Sami powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, czego oczekujemy po naszej stronie, jak ma wyglądać i jakie możliwości nas interesują. Jeśli mamy problem z określeniem tych wytycznych, najlepiej poradzić się osób, które takie strony prowadzą, porównać ich wrażenia i opinie i wybrać tę idealną dla siebie. Oczywiście nie ma też przeszkód w dyskusji z pracownikiem agencji, która stronę będzie dla nas wykonywać. Powinien on rzetelnie poinformować nas o korzyściach i problemach jakie może nieść dany wybór, tym samym możliwie najbardziej ułatwiając nam podjęcie decyzji.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą oraz odwiedzenia portfolio gdzie już pojawiła się część naszych prac, również tych responsywnych.

Udostępnij: