Identyfikacja wizualna marki i firmy

Czym właściwe jest identyfikacja wizualna marki? Najprościej mówiąc, to obraz naszej marki, jaki kreujemy na rynku, swojego rodzaju znak rozpoznawczy i nasza wizytówka. W skład identyfikacji najczęściej wchodzą elementy takie jak logo, papier firmowy, teczka ofertowa czy nawet zewnętrzne tabliczki służące do oznakowania budynku. Elementy te rzecz jasna nie sprzedają usług firmy, ale w dużej mierze sprzyjają im.

Tworzenie identyfikacji wizualnej marki

Identyfikacja wizualna buduje wizerunek i sprawia, że widząc znajome logo, czujemy do niego zaufanie. Dzięki dobrze rozpoznawalnej identyfikacji nabieramy wiarygodności i pewności, że klient wybierze nasz produkt spośród innych bo ufa, że jest dobry.

W większości przypadków klient kupujący dany produkt nie jest w stanie ocenić jego jakości. Kryteriami jakimi się kieruje jest zaufanie do firmy. Motorem takiego zaufania może być polecenie przez znajomego, dobra kampania reklamowa czy właśnie identyfikacja wizualna. Tworzenie wizerunku to nie tylko projektowanie wizytówek czy logo. To także wartość, dzięki której klient uzna nas za wiarygodnych. Prawidłowo przeprowadzona strategia wizerunkowa pozwala skierować nasz produkt do wybranego klienta.
Identyfikacja wizualna firmy udziela zatem odpowiedzi na pytania takie jak, czym jest firma, jak się zmienia, dokąd zmierza oraz co wyróżnia ją wśród innych firm o tym samym profilu działalności.

Dobrze skonstruowana identyfikacja wizualna firmy powinna charakteryzować się trzema podstawowymi cechami:

  • charakterystycznym i niepowtarzalnym wizerunkiem na rynku,
  • czytelnymi i zrozumiałymi sposobami komunikowania się firmy z klientami,
  • wyróżnieniem od konkurencji.

W trakcie procesu tworzenia identyfikacji, musimy liczyć się z faktem, iż uczestniczy w nim szereg specjalistów. Zaczynając od eksperta w dziedzinie brandingu, po grafika. W wyniku przeprowadzania identyfikacji wizualnej marki powstaje zazwyczaj tzw podstawowa księga znaku czyli opis budowy logo i przykłady jak należy stosować znak dla prawidłowego używania. Podstawowa księga znaku powinna powstać wraz z projektem logo.

Księga może więc obejmować następujące elementy wizualne identyfikacji firmy:

  • symbole firmy takie jak logo czy symbole dekoracyjne
  • kolory firmowe
  • typografie
  • ubiór i identyfikatory pracowników
  • druki firmowe takie jak papier firmowy, koperty firmowe, notatniki, a nawet faktury i rachunki
  • wzory materiałów reklamowych, (np prezentacje), materiałów drukowanych dla celów public relations.
  • oznakowanie środków transportu
  • informacja wizualna taka jak szyldy czy tablice informacyjne
  • flagi, transparenty, maskotki, upominki

Zapisy dotyczące identyfikacji wizualnej marki mogą zostać poszerzone o księgę komunikacji werbalnej, która zawiera ustalenia dotyczące nazwy, sloganu firmowego czy haseł reklamowych. Można także do nich dołączyć elementy identyfikacji muzycznej. Idealnym podsumowaniem zdaje się być przysłowie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą…”, pamiętajmy o tym pracując nad tym, jak chcemy być odbierani.

Udostępnij: